skip to Main Content
Verlaging van ATEX-niveau in machinekamer van LNG-aangedreven binnenvaartschip door actieve ventilatie

Doel: De machinekamers van een LNG-aangedreven binnenvaartschip moeten voldoen aan de ATEX 1999/92 / EG-richtlijnen om een veilige werkomgeving te garanderen en explosies te voorkomen. Bovendien verlaagt een lager ATEX-niveau het benodigde certificeringsniveau van de ATEX Ex II 1g-gereedschappen en -apparatuur.

Aanpak: Een actief ventilatiesysteem is ontworpen en geanalyseerd met behulp van CFD-tools. Een vereenvoudigd model van de machinekamer is gemaakt en hier is een rekengrid voor opgesteld. Meerdere simulaties zijn uitgevoerd onder verschillende omstandigheden. Het stroming en de thermische verdeling in de machinekamer worden gevisualiseerd en de ventilatie-eisen worden gecontroleerd.

Resultaten: De simulaties hebben met succes bewezen dat het ventilatieontwerp voldoet aan de veiligheidseisen. Het was mogelijk om de ATEX-zone te verlagen met actieve ventilatie, waardoor een lagere certificering voor apparatuur en gereedschap nodig was en de werkomgeving werd verbeterd.

blank
Back To Top